بازگشت رخشان بنیاعتماد به سینمای داستانی و ایرج طهماسب به برنامهسازی
فرهنگی/ روز گذشته آخرین وضعیت نوبت فیلمهای متقاضی در شورای پروانه ساخت، نمایش سینمایی و نیز فهرست آخرین پروانههای صادره شده در این دو شورا از سوی سازمان سینمایی منتشر شد. در هر کدام از این فهرستها نامهای آشنا دیده میشود که برخی از آنها پس از سالها به سینما یا عرصه برنامهسازی بازگشتهاند. نام آشناترین فیلمساز در فهرست متقاضیان در شورای پروانه ساخت رخشان بنیاعتماد است که پس از حدود 9 سال غیبت به سینمای داستانی بازگشته است. او برای فیلم «مهگرفتگی» به تهیهکنندگی جهانگیر کوثری تقاضای پروانه ساخت داده است. آخرین فیلم بنیاعتماد «قصهها»ست که سال 92 اکران عمومی شد.
او در این مدت البته حضوری فعال در عرصه مستندسازی داشته که نمونه آن «آی آدمها»، «توران خانم»، «همه درختان من» و مشاوره و تهیهکنندگی مجموعه «کارستان» با همراهی مجتبا میرتهماسب است. ابراهیم فروزش هم پس از هفت سال دوری از سینما قصد دارد یکی از داستانهای هوشنگ مرادی کرمانی با نام «پلو خورش» را جلوی دوربین ببرد. کنجکاویبرانگیزترین پروژه این لیست، برنامه ترکیبی «مهمونی» است که ایرج طهماسب کارگردان مجموعه محبوب کلاهقرمزی قرار است برای پخش در پلتفرمهای نمایشی کارگردانی کند. حسن خدادیپور و علیرضا فراهانی برای ساخت این برنامه 30 قسمتی در انتظار دریافت پروانه نمایش هستند. همچنین طبق اطلاعات منتشر شده در این فهرست محمدحسین مهدویان هم تصمیم دارد پس از «زخم کاری» دومین سریالش را برای نمایش خانگی کارگردانی کند.
سریال تازه او «خون خورده» اقتباسی از کتابی به همین نام به نویسندگی مهدی یزدانیخرم است. علی سرتیپی حق اقتباس این رمان را از نشر چشمه خریده و پیش از این قرار بود علی سرابی آن را کارگردانی کند. به آثار کنجکاوی برانگیز لیست در نوبت شورای پروانه ساخت غیرسینمایی میتوان سریال «سلبریتی» به کارگردانی علی مصفا و مستند «قاف تا قاف» سعید ملکان کارگردان فیلم تحسین شده «روز صفر» را هم اضافه کرد. در فهرست پروانههای ساخت صادر شده در سه ماه اخیر هم نام آثار تازه از فیلمسازان شناخته شده جلب توجه میکند. «جاده 2 هزار» به کارگردانی منیژه حکمت، «نطقنویس» به کارگردانی فرشته طائرپور، «میخواهم سالم زندگی کنم» به کارگردانی فریدون جیرانی و «شبگرد» به کارگردانی فرزاد مؤتمن از این دست آثار است.
طبق اطلاعات این فهرست همچنین رضا درمیشیان برای مستند داستانی «لنست»، محمد کارت برای سریال «یاغی»، مهران احمدی برای سریال «بیگناه»، مسعود اطیابی برای سریال «ناجور» و روحالله حجازی برای سریال «نوبت لیلی» از جمله فیلمسازان شناخته شدهای هستند که پروانه ساخت دریافت کردهاند.
همدان میزبان جشنواره بینالمللی تئاتر کودک ونوجوان باقی ماند
تجربهها به کمک میآیند
محسن بوالحسنی
خبرنگار
چندی پیش و با امضای تفاهمنامهای میان سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مردم همدان و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و سیدسعید شاهرخی استاندار همدان و سید مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تفاهمنامه میزبانی همدان در برگزاری جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان به امضا رسید و براساس این تفاهمنامه قرار شد برگزاری جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان به مدت 5 سال دیگر به میزبانی شهر همدان تمدید و این مسأله تعیین تکلیف شد که استان همدان با وجود ابراز علاقه دیگر استانها برای میزبانی این جشنواره، همچنان میزبان جشنواره بینالمللی تئاتر کودک ونوجوان خواهد بود. به گفته احمدرضا احسانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان امسال با توجه به شرایط اپیدمی کرونا و احتمال اعمال محدودیتها برای برگزاری جشنواره تصمیمگیری و برنامهریزی خواهد شد. قادر آشنا، مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم پس از نهایی شدن این تفاهمنامه و تعیین تکلیف میزبانی جشنواره در گفتوگو با «ایران» به شرایط پیش رو و بحثهای حمایتی از این جشنواره پرداخت و گفت: «پس از نهایی شدن تصمیم و ماندن جشنواره در استان همدان لازم است که تمامی سازمانها و ارگانهای استان همدان برای کمک به هر چه بهتر برگزار شدن این جشنواره قدم پیش بگذارند و از شهرداری، میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان صداوسیما تا نهاد کتابخانهها و... نقشی را در هرچه بهتر برگزارشدن این جشنواره بهعهده بگیرند.» آشنا درباره جلسه امضای تفاهمنامه و آنچه در این نشست مورد گفتوگو قرار گرفته هم گفت: جلسه بسیار سودمندی را با وزیرمحترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و آقایان حاجیبابایی نماینده محترم مردم همدان و مدیرکل ارشاد این استان داشتیم و موضوعات متنوعی مورد بحث و گفتوگو قرار گرفت که مهمترین و اصلیترینش همین بحث جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان به میزبانی استان همدان بود که در نهایت با همکاری و تفاهمی که در این جلسه بهدست آمد قرار شد جشنواره تئاتر کودک و نوجوان ابتدا به مدت 3 سال و در صورت تمدید یک دوره 3 ساله دیگر، در مجموع 6 سال در شهر همدان باقی بماند. آشنا برگزاری این جشنواره را در سنوات قبل دارای نقاط قوت و ضعفهایی میداند و از آنها بهعنوان تجربهای برای آینده یاد میکند و میگوید: «مسأله مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که نقاط ضعف و قوت و چگونگی برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در سالهای گذشته توسط دبیرخانه جشنواره مکتوب شده است و این مسأله باعث شده تا عدم هماهنگیها و مشکلات احتمالی چند سال اخیر بررسی و راهکارهای برطرف کردن آنها در این تفاهمنامه بیاید و برطرف کردن آنها نیز از این طریق شکل عملیاتی و اجرایی به خود بگیرد.» آشنا به تفاهمنامه دیگری که در این جلسه به امضای طرفین رسیده هم اشاره میکند و میگوید: تفاهمنامه دیگری در حوزه اجرایی جشنواره با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با هدف سامان یافتن مسائل اجرایی منعقد شد تا شاهد برگزاری جشنوارهای آبرومند و خوب مانند سالهای پیشین باشیم؛ بنابراین مدیریت عالی استان همدان و مدیران سایر سازمانهای مربوطه پای کار آمدهاند. مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به حمایتهای استانداری همدان از برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در این استان هم گفت: استاندار همدان در تفاهمنامه منعقدشده قول دادهاند که تمام دستگاههای فرهنگی استان همدان از جمله شهرداری، میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان صداوسیما، نهاد کتابخانهها و... در برگزاری بهینه جشنواره همراهی و مشارکت داشته باشند. در واقع جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان، فقط جشنواره اداره کل نیست، بلکه جشنواره کل استان محسوب میشود و تمام نهادهای فرهنگی باید این رویداد هنری را همراهی کنند تا از همه ظرفیتهای استان به بهترین شکل استفاده شود. آشنا در پایان با اشاره به موضوعات و جزئیات اجرایی این جشنواره افزود: با معرفی امیر مشهدی عباس بهعنوان دبیر جشنواره، جزئیات امور اجرایی جشنواره و نحوه برگزاری آن در تعامل بین اداره کل هنرهای نمایشی و دبیر جشنواره تعیین و اطلاعرسانی خواهد شد.
به هزینه و فایده دقت شود
امید انصاری کارگردان حوزه کودک که سال گذشته نمایش «دنیای شگفتانگیز اکو و تاکو» را روی صحنه برد درباره نحوه و شرایط برگزاری جشنوارههای تئاتر کودک و نوجوان از جمله جشنواره بینالمللی کودک و نوجوان معتقد است که باید به هزینه و فایده این جشنوارهها دقت زیادی شود. او به خبرنگار «ایران» میگوید: «به شخصه معتقدم اگر جشنوارهای مثل جشنواره تهران مبارک برگزار نمیشد ما با استانداردی که از دوره خانم برومند داشتیم همچنان میتوانستیم پیش برویم و برگزاری جشنواره در دوران کرونا، آن ایدهآلهای لازم را به هر صورت نداشت.» انصاری معتقد است: «اگر برای کودکان و نوجوانان قرار است جشنوارهای برگزار شود اول باید به این نکته توجه کنیم که با توجه به شیوع و یکهتازی کرونا، آیا اصلاً کودکان و نوجوانان میتوانند مخاطب این جشنوارهها باشند و به تماشای آثار در سالنها و محیطهای خیابانی بیایند یا نه. این مسأله اصلی است.» انصاری با برگزاری جشنواره بهصورت آنلاین و در فضاهای مجازی هم آنچنان موافق نیست چون به گفته او بسترهای لازم برای چنین کاری وجود ندارد. این کارگردان دبیر جشنواره بینالمللی تئاتر کودک، امیرمشهدی عباس را آدم توانمندی در حوزه کاری کودک و نوجوان میداند و میگوید: «با همه اینها باید دید که برگزاری این جشنواره چقدر میتواند مثمرثمر و برای کودکان و نوجوانان ما بازخورد داشته باشد. صرفاً نباید اینطور باشد که به هر شکلی جشنوارهای را برگزار کنیم. من پیشنهاد میکنم که این هزینه را برای تهیه واکسن صرف کنیم و به هنرمندان تئاتری واکسن بزنیم تا بیش از پیش این چهرههای مهم هنر مملکت را از دست ندهیم.»
از تجربه نمایش آنلاین استفاده کنیم
زهرا شاهینفر یکی دیگر از کارگردانهای حوزه تئاتر کودک و نوجوان برخلاف امید انصاری معتقد است که برگزاری این جشنوارهها در فضای مجازی و بهصورت آنلاین تجربه بسیار خوبی بود که در دوران کرونا به دست آمد. شاهینفر با اشاره به این مسأله به خبرنگار« ایران» میگوید: «آنچه ما در جشنواره تهران مبارک تجربه کردیم، به نظر من تجربه بسیار خوبی بود که حتی میشود برای سالهای آینده و زمانی که کرونایی وجود نداشته باشد هم از آن استفاده کنیم. در چنین شرایطی و براساس مقتضیات، جشنواره آنلاین برگزار شد و بزرگترین حسن این برگزاری آنلاین، این بود که آثار صرفاً در دسترس مخاطبان یک منطقه جغرافیایی مثل تهران نبود و هر کودک و هر نوجوانی از هر جای ایران میتوانست براحتی آثار اجرا شده در جشنواره را به تماشا بنشیند. برای جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان هم میشود از همین ظرفیت استفاده و مخاطبان بیشتری را جذب تماشای آثار کرد.» شاهینفر به جشنواره تئاتر دانشگاهی هم اشارهای میکند و میگوید: «چند روز پیش شنیدم که بهدلیل شیوع و خیز دوباره کرونا قرار است جشنواره تئاتر دانشگاهی بدون تماشاگر برگزار شود. اگر چنین بستری فراهم میشد که آثار در فضای مجازی پخش یا به شکلی جشنواره آنلاین برگزار شود بسیار بهتر از این بود که جشنوارهای داشته باشیم صرفاً با حضور داوران و بیحضور تماشاگران که مسأله اصلی تئاتر هستند؛ با این حال پیشنهاد من توجه جدی جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان به مسأله اجراهای آنلاین و پخش در فضای مجازی است.»
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آخرین جلسه هیأت امنای پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات از مرجعیت یافتن پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات بهعنوان یکی از اهداف این مؤسسه در دولت دوازدهم ابراز امیدواری کرد. او تأکید کرد اینکه دبیرخانه کارگروه رصد فرهنگی کشور یا دبیرخانه مؤسسات پژوهشی و فرهنگی به این مجموعه واگذار شده است نشان میدهد که پژوهشگاه توانسته مرجعیت لازم را در بخش فرهنگی کشور پیدا کند. به گفته صالحی هدف از تأسیس این پژوهشگاه تقویت علمی و پژوهشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است که خوشبختانه در این زمینه اتفاقات خوبی از زمان تأسیس این مؤسسه رقم خورده است. او تأکید کرد که پژوهشگاه باید در گام آخر خود گزارشی از اقدامات خود در طول این چهارسال آماده و در عین حال پیشنهادات مؤثر برای بهبود عملکرد آینده این مؤسسه را ارائه کند./روابط عمومی
نشست خبری پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند صبح روز گذشته با حضور محسن یزدی، رئیس شبکه مستند و دبیر پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند برگزار شد. در ابتدای این جلسه با رونمایی از پوستر پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند، این رویداد تلویزیونی رسماً کار خود را آغاز کرد. محسن یزدی در بخشی از صحبتهای خود در این نشست عنوان کرد که ما اختلاف سلیقهها را کنار گذاشته و اکنون با لیست بلندی از مستندسازان درجه یک کار میکنیم. او گفت که ما خط قرمزی جز منافع ملی نداریم. محسن یزدی همچنین با تأکید بر احیای مستندهای حیات وحش ایرانی و توجه ویژه به مستندهای آرشیوی به عنوان رویکرد آتی، از افزایش حق پخش به صاحبان آثار و مبالغ جایزه این دوره از جشنواره خبر داد. بخش کرونا، بخش ویژه جشنواره امسال است که جایزه آن ۷ میلیون تومان است. از اول شهریورماه پخش آثار جشنواره آغاز میشود که حدود یک ماه طول میکشد. ۵ فیلم منتخب آرای مردمی یا داوران نیز در دو سینمای سپیده و آزادی نمایش داده خواهند شد./روابط عمومی
کیهان کلهر (نوازنده کمانچه و سهتار) قرار است برای چهارمین بار کنسرت آنلاین برگزار کند. این بار اردال ارزنجان (نوازنده باغلاما و موسیقیدان اهل کشور ترکیه) نیز کلهر را همراهی میکند. به گفته کلهر این کنسرت ششم مردادماه، رأس ساعت بیست و یک و سی دقیقه برگزار میشود.»/ایلنا
در آستانه نمایش فیلم «قهرمان» در جشنواره کن شرکت ممنتو فیلمز اعلام کرد امتیاز پخش این فیلم را به بیش از ۳۰ منطقه دنیا فروخته است./ایسنا
آلبوم «ساحت خورشید» به آهنگسازی مهران مهرنیا و خوانندگی علیرضا فتاحی در ژانر موسیقی ردیف دستگاهی ایران پیش روی مخاطبان قرار گرفت./ایسنا
پریزاد سیف قصد دارد نمایش «خوشدلان» را بعد از پایان شرایط کرونایی تئاتر با حضور سعید پورصمیمی روی صحنه ببرد؛ اثری با فضای طنز که توسط پورصمیمی در حال نگارش است./مهر
احمد خطیری عکاس ایرانی با عکس «دختری که در نماز پرواز میکند» جوایز اصلی این جشنواره مدال طلای فیاپ (فدراسیون جهانی هنر عکاسی)FIAP و روبان افتخار آبی FIAP را کسب کرد و همچنین در این بخش با عکس «تنهایی» روبان افتخار سفید اتحادیه جهانی عکاسی( (GPU، روبان آبی فیاپ FIAP و در مجموع 4 جایزه اصلی این رویداد را از آن خود کرد.
«برهنگی خیال» عنوان نمایشگاه نقاشی علیرضا اسماعیلی است که از جمعه ۲۵ تیرماه بهصورت مجازی در گالری گلستان برپا می شود. به گفته این هنرمند این نمایشگاه به صورت مجازی میزبان علاقهمندان هنرهای تجسمی خواهد بود.
همه چیز در گل کلم خلاصه میشود!
سیدحسام فروزان
مترجم
سالوادور دالی(1989-1904) هنرمند عجیب و غریب اسپانیایی از چهرههایی است که داستانهای باورنکردنی زیادی دارد. صاحب مشهورترین سبیل تاریخ! سبیلی همیشه چرب و مرتب و رو به بالا و مشهور به ده و ده دقیقه که الهام گرفته از دیهگو ولاسکز نقاش معروف قرن هفدهم بود. دالی همان کسی است که یک مورچهخوار از باغوحش پاریس خرید و بهعنوان حیوان خانگی به خانه برد. حتی یک بار با حیوان خانگی اش در خیابانهای پاریس پیادهروی کرد. کسی که با لباس غواصی سخنرانی میکرد و معتقد بود اینطوری بهتر در اقیانوس افکارش غرق میشود! یک بار هم نزدیک بود در همین لباس غواصی خفه شود که نجاتش دادند. دالی خیالپرداز و هنجارشکن و نوگرا بود و مدام کارهایی میکرد برای جلب توجه. یکی از مصاحبههایش را در حالی انجام داد که روی درخت رفته بود. شک نکنید اگر امروز بود حتماً سلبریتی پر سر و صدایی محسوب میشد با میلیون ها دنبالکننده. کارهای عجیب او برای علاقهمندان هنرش خوشایند نبود اما بشدت توجه افکار عمومی را برمیانگیخت. اما پس از هر رسوایی که به بار میآورد، تقاضا برای خرید آثارش بیشتر میشد. دالی همان نقاش سوررئالیست (فراواقعگرا) نابغهای است که در خاطراتش نوشته است: «هر روز صبح که بیدار میشوم، لذتی عالی تجربه میکنم: لذت سالوادور دالی بودن و حیرتزده از خودم میپرسم، امروز چه کار شگفتانگیزی میکند، این سالوادور دالی...»
در دسامبر سال 1955، این «کار شگفتانگیز» به این معنی بود که رولز رویس سفید مدل فانتوم دو دوستش را بگیرد، ۵۰۰ کیلوگرم گلکلم بخرد و ماشین را تا سقف پر از گل کلم سفید کند و به سمت سوربن در پاریس براند. در آنجا از ماشین پیاده شود و سخنرانی در باب «وجوه پدیدارشناختی روش انتقادی پارانوئیک» ارائه دهد. او خطاب به خبرنگاران و انبوه مستمعان مشتاق این سخنرانی گفت: «همه چیز در گل کلم خلاصه میشود». سپس آرنجش را روی میز گذاشت و گفت «همه عواطف از طریق آرنج به من منتقل میشود» بعد آخرین یافتهاش را در نظریه پارانویای انتقادی بیان کرد. لب کلام این بود: «همه چیز از شاخ کرگدن شروع و به گلکلم ختم میشود!»
همچنان که شهرت دالی افزایش پیدا میکرد؛ پول بیشتری درمیآورد و کارهای محیرالعقول هم بیشتر از او سر میزد. عاشق پول بود و برای حفظ شهرت کاری میکرد که همیشه توی چشم باشد. مشهورترین نقاشی او «تداوم حافظه»(۱۹۳۱)منظرهای آخرالزمانی است که سه ساعت عقربهای در حال ذوب در آن هستند. ایده ساعتهای وارفته و در حال ذوب شدن موقعی به سرش زد که سردرد داشت. همسرش گالا با دوستانش به سینما رفته بود و دالی مریض در خانه مانده بود. او مدت زیادی پشت میز آشپزخانه نشست و به پنیر کاممبر در حال ذوب خیره شد. پیش از آنکه به رختخواب برود، وارد استودیو شد و به منظرهای که داشت میکشید نگاه کرد و تصمیم گرفت سه ساعت در حال ذوب به آن اضافه کند.
سالوادور دالی به خوابهایش اعتقاد راسخی داشت. او خواب را مهمترین منبع الهام خود میدانست. او برای اینکه تصاویر خوابهایش را به چنگ بیاورد ترفند جالبی برای خودش داشت. دالی در حالی که کلید سنگینی در دست داشت روی صندلی مینشست و سعی میکرد بخوابد. وقتی به خواب میرفت، دستی که کلید در آن بود سست میشد و با زمین افتادن کلید، دالی چشمهایش را باز میکرد و برای لحظهای خوابش را جلوی چشمهایش میدید. دالی عادت نداشت به منشیهایش حقوق کافی بدهد و حتی همان حقوق کم را هم هرگز سر وقت پرداخت نمیکرد، ولی در عوض به آنها کمیسیونی از فروش آثارش میداد یا تعدادی از تابلوهایی که فکر میکرد مهم نیستند را به آنها میداد که این عمل باعث پولدار شدن آنها و خانوادههایشان در سالهای بعد شد. به غیر از رانندگی با ماشینی پر از گلکلم یا قدم زدن با مورچهخوارش در خیابانهای پاریس، چیز عجیب دیگری هم وجود دارد. وقتی با عشق خود، گالا ازدواج کرد با او مثل یک الهه رفتار کرد. برایش یک قلعه خرید و تنها با دعوتنامه کتبی به دیدنش میرفت. طبق وصیت دالی، آرامگاه او به گونهای ساخته شد که مردم بتوانند روی آن راه بروند. او بعد از مرگ در کف یکی از اتاقهای موزه دالی در شهر فیگوراس اسپانیا دفن شد، بنابراین روزانه صدها نفر از روی قبر او میگذرند.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در رونمایی از ترجمه «هیاهو بر سر هیچ»:
اقدام محمدعلی موحد در تألیف این کتاب مصداق بارز حمایت میهنی است
گروه فرهنگی: رونمایی از ترجمه عربی، فرانسه و ترکی استانبولی کتاب «هیاهو بر سر هیچ» در حالی برگزار شد که حاضران در این مراسم، اقدام محمدعلی موحد در تألیف کتاب مذکور را مصداق بارز حمایت میهنی، وطنی و سد مستحکمی در برابر ادعاهای خالی از حقیقت خواندند.
حق نداریم اسناد موجود را دخل و تصرف کنیم
در این مراسم که از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، محمدعلی موحد، نویسنده کتاب «هیاهو بر سرهیچ» (مبالغه مستعار؛ بررسی مدارک مورد استناد شیوخ در ادعا بر جزایر تنب کوچک، تنب بزرگ، ابوموسی) با ارسال پیامی ویدیویی گفت: «بسیار خوشوقتم از اینکه شاهد مراسم رونمایی از کتاب خود به سه زبان از بزرگترین زبانهای عالم هستم. بر خود واجب میدانم که از همه بزرگان و سروران و دستاندرکاران این مراسم و سخنرانان محترم بویژه دوستان دانشمندم، جناب پروفسور ییلدریم و آقای ابراهیمیترکمان سپاسگزاری کنم.»
او در ادامه تأکید کرد: «من این کتاب را سالها پیش نوشتم، در همان ایام که کتاب ولید حمدی تازه به چاپ رسیده بود و من بر آن شدم که مقالهای در معرفی و نقد آن بنویسم اما قلم که روی کاغذ گذاشتم از اختیار من خارج شد و بهحکم الکلام یجر الکلام مقاله کوتاهی که در نظر داشتم، بهتفصیل و اطناب گرایید. آنچه مهم است و در دیباچه کتاب به آن تأکید کردم و امروز هم میخواهم بر آن تأکید کنم، این است که «هیاهو بر سر هیچ» را برای اسم کتاب مناسبتر یافتم.»
در این مراسم همچنین ابوذر ابراهیمیترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز گفت: «محمدعلی موحد در مقدمه کتاب «هیاهو بر سر هیچ» نکتهای را ذکر کرده که مربوط به امانتداری در اسناد موجود است. وی میگوید: ما میتوانیم درباره اسناد تحقیق کنیم و نظر دهیم اما حق نداریم اسناد موجود را دخل و تصرف کنیم و آنها را تغییر دهیم.»
موحد تلاش کرده بهجای شعار، حقیقت را آشکار کند
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد:«در زمان مذاکرات نفتی، موحد مشاور هیأت مذاکرهکننده بود و در مسائل نفتی و در همان زمان، مطالعات بسیاری بویژه در زمینه خلیجفارس داشت. دولتهایی که بهدنبال این هستند که نام خلیجفارس را تغییر دهند یا ادعایی بر سر جزایر ابوموسی و تنب بزرگ و کوچک دارند، حقیقت را بهتر از دیگران میدانند اما تلاش میکنند بر حقیقتها چشمپوشی کنند. موحد سعی کرد با اسناد موجود بر همان اسنادی که حمدیه اعظمی انجام داده بهجای اینکه وارد بحثهای شعاری شود، حقیقت را آشکار کند.»
او درعینحال گفت:«وجود عالمانی چون موحد و تألیف کتاب «هیاهو بر سر هیچ» مصداق بارز حمایت میهنی، وطنی و سد مستحکمی برای ادعاهای خالی از حقیقت است. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با استناد بر همین اسناد که در آرشیو همه کشورها موجود است، نشان داد ازنظر علمی، ادعاهای دیگران عاری از حقیقت است. این جزایر متعلق به جمهوری اسلامی ایران است و نام خلیجفارس همیشه باقی میماند.»
عباس خامهیار، رایزن فرهنگی ایران در لبنان نیز در این مراسم با بیان اینکه نباید نقش استعمارگران غربی در تحریف تاریخ بخصوص نامگذاریهای جعلی و مصادره تابعیت نام خلیجفارس را نادیده بگیریم، گفت: «بدترین روش و خیانت، تحریف تاریخ مسلم و اسناد تاریخی و سیاسی کردن آن است و این چیزی است که بهوفور در تاریخ منطقه ما اتفاق افتاده است.»